Ramadan i Dubai

Ramadan, fastemånaden har nu pågått i snart en vecka och jag kan märka en drastisk nedgång i tempot i Dubai. Detta är verkligen en månad då man ska varva ner  och umgås med familjen. En månad där man varken får äta, dricka eller stoppa något i munnen under dagens ljusa timmar. Men det är  inte bara att man ska avstå från mat och dryck. Under denna tid ska man vara omtänksam och generös mot andra i sin närvaro. Inte svära, visa avund  eller bli arg. Man ska avstå från livets goda som vi alla tar för givet. Som medborgare i Förenade Arabemiraten får varken muslimer eller icke muslimer äta och dricka på allmänna platser under dagens ljusa timmar. Blir man påkommen att drick utomhus kan man få upp till 5000 SEK i böter. På kontoret får vi självkart äta i köket men att dricka och äta vid skrivbordet bredvid en kollega som fastar är absolut inte acceptabelt. Så fort solen gått ner och fastan bryts för dagen börjar Iftar, då man äter med familj och vänner. Alla hotell i Dubai inbjuder till Iftar då matsalen har inretts i specill arabisk atmosfär och arabisk mat serveras. Den bästa stunden under Ramadan är när solen går ner och det specialla ljuset från solnedgången omfamnar Dubai samtidigt som böneropen hörs i bakgrunden. Älskar det!!!

 

Min idé var ju att prova på att fasta men jag kan erkänna att det inte gick så bra. (All respekt till alla som fastar) Jag försökte de första dagarna men att avstå från min morgonkaffe går bara inte. Nu kommer jag in till kontoret innan alla andra för att avnjuta min kaffe vid datorn och samtidigt läsa de dagliga nyheterna innan mailen öppnas och man drunknar i hundra tals mail. Men jag har däremot ändrat min diet till enbart soppa (har så klart fortfarande mina stekta ägg på menyn) och ingen alkohol för att rensa min kropp. Och detta måste jag erkänna känns underbart. Det var på hög tid att avstå från all vin som blir serverat i handen under veckans alla hotellbesök.

 

De senaste dagarna har varit väldigt lugna på kontoret och det märks verkligen att det är Ramadan. En annan fördel är att vi under denna månad endast jobbar 09-15.00 istället för till 18.00. Timmarna efter jobb spenderas i sängen framför en film för att sedan bege sig till hotellen för Iftar.

 

De kommande tre helgerna är fullbokade med olika aktiviteter. Denna helgen ska jag och Liza tillbaka till Abu Dhabi för att spendera en natt på Fairmont Abu Dhabi för att uppleva och granska servicen på detta topp hotell :) om två veckor blir det två nätter med alla mina kollegor på Miramar Al Aqha, ett annat lyx hotell i Fujairah och helgen efter det, en natt på Radisson Blu J wohoo!!! Sen är ramadan över och festligheten Eid börjar under tre dagar!!! Tiden flyger verkligen iväg och jag blir nästan galen över tanken på att halva 2015 redan har passerats. Håller på att planera min kommande semester och jag ska göra mitt bästa för att komma hem till jul och nyår. Hade varit riktigt kul att få fira denna högtid tillsammans med familjen för en gångs skull. Minns inte senast jag firade jul hemma.... deprimerande!

 

Det finns även planer på att komma hem till våren 2016 för en Road Trip med pojkvännen, hans kompisar och Liza. En road trip genom framförallt Tyskland och Sverige. Wohoo, det hade blivit årets resa :)

 Midsommar firades på svenska kyrkan tillsammans med andra svenskar, massa svensk mat, tipsrunda och jag gjorde för första gången min egen krans..... haha
 
Utsikt från Etihad Towers, ett av de lyxigaste hotellen jag har bott på. Den vita byggnadsområdet är Sheikh Khalifas nya president palats och den sandfärgade byggnaden är Emirates Palace.
En solig och varm dag spenderades på The St Regis saadiyat Island Abu Dhabi
Jag och min underbara Liza njuter av Abu Dhabi!
 
 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: